3/22/2016

Цікаві моменти ліцейного життя




 


Навчальна література, електронні засоби навчання, Intel-навчання, програмне забезпечення.

Час, в який ми живемо, дивовижний своїми звершеннями. Проникнення в морські і земні глибини, в таємниці живої клітини, створення матеріалів із заданими властивостями, управління процесами за допомогою машин і багато-багато іншого, про що раніше тільки мріяли, стало під силу людині. Темпи науково-технічного прогресу постійно зростають. Щоб краще підготувати учня до величного і почесного діла вчителеві необхідно регулярно працювати, оволодівати «всіма тими багатствами, що їх виробило людство», щоб  передати знання своїм учням.
«Якщо хочете чогось навчитися – робіть це!»
Роберт С. Шанк
Справжній фахівець, навіть набувши певного досвіду, ніколи не зупиниться, переосмислює вже пізнане, завжди шукає щось нове, доповнює власні наробки, збагачується досвідом колег. Сьогодення вимагає постійно вчитися ґрунтовно, але економно і швидко. Тому на допомогу проходять різні засоби навчання, а серед них невід’ємною частиною є навчальна література. Це звичайно підручники, посібники (навчальні, методичні, науково-методичні) довідники, довідникова література, збірники, тощо.
Скільки треба прочитати, проаналізувати, дослідити відповідної літератури, щоб підготуватися до уроку і донести свої знання учням?  Педагоги постійно працюють над підготовкою до занять, вибором матеріалу, а також способу його подачі.  Педагоги, повинні  дати запас знань своїм учням, а головне навчити цей запас майстерно поповнювати та використовувати. Навчальна література дає змогу учням засвоїти програмовий матеріал, дозволяє самостійно працювати під керівництвом учителя, здійснювати самоперевірку. Завдання педагога навчити учня працювати з книгою, навчити різних форм конспектування опрацьованого матеріалу (план, конспект, тези, виписування цитат, анотування, рецензування, складання довідки, формально – логічної моделі, матриці ідей, тематичного тезаурусу, графічні записи і т.д.). Розгляд і аналіз учнями таблиць, малюнків та інших ілюстрацій, вміщених у підручнику, дає змогу синтезувати прочитане, встановити зв’язки між розглядом та аналізом з текстом підручника та знаннями, здобутими раніше. Робота з книгою дає можливість обробити інформацію у припустимому темпі та у зручний час.

Щоб щось робити інакше, потрібно уміти і бачити інакше.
 Пол Еллер
 На сьогоднішній день ніхто не уявляє собі життя без комп’ютера.  Новітні технології заповнюють наше життя щоденно. Тому, крім навчальної літератури, тобто традиційного навчання, при проведенні уроку необхідно використовувати електронні засоби навчання.
Метою будь-якого проекту електронного навчання є забезпечення якісного здобуття знань учнями за допомогою інформаційних технологій. Для того, щоб встановити який електронний засіб потрібно для проведення уроку необхідно визначити мету  застосування технології  (навчання, вправи, екзамени, подання матеріалу, прямий контакт, дискусійний форум)
Досить часто недостатній рівень технічних вмінь та навичок учнів користуватися інформаційними технологіями стоїть на заваді досягнення конкретних навчальних цілей. Поряд з цим, подібну ж проблему створює відсутність, чи просто мала кількість технічних засобів, як, наприклад, комп’ютерів.
На сьогоднішній день і не кожен вчитель психологічно готовий до використання як інформаційно-комунікативних технологій так і інтерактивних технологій навчання, розуміє тенденції розвитку інформаційних технологій, можливості та результати їх впровадження.
Вміння застосовувати електронні засоби навчального призначення (наприклад з фізики, хімії, біології, літератури),  знання апаратних засобів (принтер, сканер, веб-камера, інтерактивна дошка) полегшить підготовку до уроку. Викладачі з різних предметів зуміють підготувати урок за допомогою конструкторів, надрукувати конспект та роздатковий матеріал, підготувати контрольну роботу та роздрукувати у відповідній кількості, що допоможе  збільшити час на уроці не втомлюючи учнів переписуванням. Вчитель разом з учнями може підготувати презентацію до відповідної теми.  Спостерігаючи за учнями можу відмітити, що вони з великим задоволенням створюють презентації, а якщо вчитель предметник допоможе у підборі матеріалу і поставить перед учнем правильно завдання, то користь буде подвійною. Створюючи такі презентації педагог розширює не тільки знання учнів, а й сам вдосконалюється, збагачуючи свій професійний досвід. Найефективнішими з огляду на розвиток навичок мислення учнів та навичок до самостійної дослідницької діяльності є засоби, які проектуються та розробляються самими учнями при вивченні навчального матеріалу. Викладачі відзначають високий рівень мотивації учнів до навчання у випадках, коли учням надається можливість за допомогою інформаційних технологій  представляти результати цікавого для них навчального проекту, що виконувався під керівництвом педагога.
Викладач формує інформаційну культуру учнів на своїх уроках. Для цього педагог має бути підготовленим, мати сукупність знань, навичок та вмінь, що формуються в процесі навчання та самонавчання інформаційними технологіями.
Звичайно для цього існують курси  «Інтел® Навчання для майбутнього»,  або будь-які інші курси, які допоможуть у подоланні проблеми,  але не завжди є час відвідати відповідні курси. Навіть, якщо вчитель і пройшов курс навчання, то існує психологічний бар’єр, який не дозволяє вільно спілкуватися, наприклад, з комп’ютером, вже не говорю про інші апаратні засоби.  Дуже часто курси формують тільки технологічну компетентність вчителя, що дає їм можливість працювати з окремими програмами, але не допомагає змоделювати та провести урок з впровадженням електронних засобів навчального призначення в комп’ютерному кабінеті. Тому тут постійно має бути співпраця викладачів предметників з викладачів інформатики. Викладачі інформатики та методисти повинні проводити навчання педагогів та майстрів виробничого навчання  основ комп’ютерної грамотності та впровадження інформаційних технологій в навчально виховний процес.
В наш мобільний час комп’ютер та технічні засоби стали невід’ємною частиною нашого життя. Але не всі викладачі так можуть сказати, тому наш обов’язок навчити їх користуватися і програмними, і апаратними засобами, і Інтернетом для раціональнішого використання часу, для впевненості в свої можливості  і просто для себе. Вміння працювати з текстовими, графічними, табличними процесорами, з програмами для створення електронних презентацій, програми для створення публікацій, сайтів урізноманітнять уроки та зацікавлять учнів.

  

Методичні прийоми


Вчитель повинен бути  тонкий психолог, спостережливий педагог, не байдужий  дослідник. Мені подобається моя робота, тому намагаюся проводити різні уроки та використовувати різні методичні прийоми. Один урок може бути феєричний, а інший   - звичайний, робочий, буденний. Але будучи трішки дослідником і психологом, необхідно  надавати перевагу ділу, а не красномовству.  Інколи за формою ми не бачимо змісту. Гонитвою за славою, визнанням, або навпаки, за байдужістю, ми забуваємо про головне -  людину, учня, особистість. Якщо, ти робиш якусь справу, то роби її на совість. А для цього необхідно бути професіоналом  своєї справи, розвивати в собі комунікативність, креативність,  не боятися новизни, вивчати людську душу. А тоді  написання конспекту,  підготовка  до уроку, та проведення уроку  будуть іти з самої глибини, на одному подиху і в задоволення від обраної професії.  Не треба боятися поразок, головне вміти піднятися і іти дальше. Едісона якось запитали: «Правда, що у вас було понад 10 000 невдач до того, як ви винайшли лампочку?» - «Це не були невдачі, - відповів вчений. – Це були випробування . І з кожного з них я дізнався, чого мені не треба робити».
Готуючись до уроків вчитель опрацьовує безліч літератури, штурмує Інтернет, а я звичайно не виняток. Тому представлю деякі напрацювання, що використовую на своїх уроках. Хочу тільки відмітити, що деякі з ігор проводили   навіть мої вчителі, тільки ці методичні прийоми  тоді так модно не називалися. Але, що гріха таїти, ми ж то знаємо, що світ розвивається по спіралі. Все повторюється тільки в іншому ракурсі.
Робота з текстом
«Питання - відповідь» або за матеріалами Садкіної В.І. - «Ланцюжок»
На уроці доводиться часто працювати з підручником. Тому, я завжди виділяю, які абзаци необхідно опрацювати. Після прочитання тексту ставлю запитання на яке учень має відповісти одним словом. В свою чергу учень ставить запитання іншому учневі, а цей має відповісти одним словом на запропоноване питання і поставити запитання слідуюючому учневі і т.д. Тим самим учні вчаться не тільки відповідати, а й ставити запитання.
«Пантоміма» або з ТБ «Зроби мені смішно»
Після прочитаного тексту, або нової теми учні записують на аркушах ключові слова (вчитель може сам підготувати слова). Нікому їх не показують і віддають вчителеві. Виходить один учень виходить до дошки, витягає листок з словом і показує жестами,  що на ньому написано. Інші учні мають відгадати.
Учні дуже люблять цю гру, бо вони повторяють за урок нові і старі терміни, в них розвивається уява, логічне мислення, а головне урок проходить веселе, невимушено.
Наприклад до теми «Служби Інтернет » ключові слова:
WWW
Пересилка файлів
E -mail
Телеконференції
ІСQ
Інформаційна служба
FTP
Електронна пошта
Форум
Інтерактивне спілкування

Перевірка домашнього завдання, або закріплення вивченого матеріалу
Гра  «Так чи ні»
Зіграти хочеться мені
З тобою, друже в «Так чи ні»
Тоді питання задаю,
Готуй же відповідь свою.
Відповідай, коли мастак,
Єдиним словом «Ні» чи «Так»

Такі слова лагідно, доброзичливо, душевно написав А. Бортняк в дитячому віршику «Так чи ні?». В сучасній літературі подібна гра може називається «Мозгова атака», нас вчили просто -  «фронтальне опитування», як хочете так і називайте, я також від настрою по різному називає, але приведу декілька прикладів.

Предмет «Інформаційні технології»

Гра  «Так чи ні?»
1.     Для створення, редагування та перегляду текстових документів служать графічні редактори?  НІ
2.     «Блокнот» - графічний редактор?       НІ
3.     Paint - найпростіший текстовий редактор?   НІ
4.     Програма Paint запускається командою Пуск -> Програми -> Стандартні -> Paint? ТАК
5.     Текстові процесори дозволяють форматувати, тобто оформлювати текст? ТАК
6.     У растрових редакторах графічний об'єкт представлений у вигляді комбінації точок (растрів)?  ТАК
7.     Об’єктом векторного редактори є точка? НІ
8.     Об’єктом векторного редактори є лінія?  ТАК
9.     Кожна лінія розглядається, як математична крива ІІІ порядку і представлена формулою?   ТАК
10.                        Широко застосовуються у рекламі, оформленні обкладинок поліграфічних видань редактори тривимірної графіки? ТАК

«А під кінець скажи мені:
                                      цікава гра у «Так чи ні?»

Гра   «Мозгова атака». При опитуванні  учні мають відповідати швидко, лаконічно на одному подиху.
1.      Яке призначення програми PowerPoint?
-          для створення і демонстрації презентацій призначена програма PowerPoint.

2.      Що таке презентація?
-          Презентація – це набір слайдів

3.      Що можуть містити слайди?
-           текст, графічні об’єкти, рисунки, кнопки тощо.

4.      Які ви знаєте основні компоненти мультимедіа?
-          звук, відео та анімацію – три основні компоненти мультимедіа

5.      Якими способом можна створити презентацію?
-          вручну як нову презентацію;
-          за допомогою зразків типових презентацій;
-          за допомогою майстра авто змісту.

«Доміно»
Речення написано на декількох листочках, необхідно його скласти. Можна малюнок розрізати на декілька частин і учні мають його скласти і підписати. (Сьогодні наші діти складають  пазли, а в дитинстві ми різали листівку і складали, щоб знову її відтворити) Нове, добре забуте старе.
 Приклади
- це цілий комплекс
модулів, узгоджена робота
Сьогодні практично
яких забезпечує необхідний
взаємопов'язаних програмно-апаратних
рівень
будь-яка комп'ютерна система
інформаційного та обчислювального сервісу

системного програмного
систем, створення більш досконалих
визначальною для проектування і
з погляду побудови основи
різноманітних операційних систем.

інформаційних технологій та інформаційних
У цьому значенні роль
забезпечення є

Наприклад відтворити картинку. Картинку необхідно розрізати на декілька частин.



 «Допиши, доповни  речення»

Інтернет — це глобальна _______________ мережа, яка об'єднує велику кількість______________ мереж, а водночас — міль­йони комп'ютерів на планеті з метою ____________ даними і доступу до спільних _____________________ресурсів.

Складання асоціативних схем
Учні можуть самі складати схеми використовуючи запропоновані вчителем слова, або вчитель починає, а учні продовжують . Наприклад:
                         
Предмет «Основи технічного редагування»


Ці та інші методи забезпечують на уроці психологічний комфорт, створюють природні передумови для виховання в учнів логічного мислення, творчі здібності, креативність. Інколи ми хочемо працювати по – новаторськи, але забуваємо про учня? Чи зможе він це осилити? А як йому допомогти, зацікавити? Щоб  такі «забави» не перетворили урок на балаган необхідно сплановано вносити елементи гри в хід уроку. Учням, звичайно, подобається щось нове, незвичайне. Хочеться створити на уроці атмосферу співпраці. Підготувати сучасний урок це виснажлива праця, мудрість педагога, пошук, експериментування.  Те, що підходить одним учням інші не хочуть, або не можуть сприймати. Завдання вчителя знайти «Золоту середину», гармонію. Всім відомо, що давши на 1 грам більше спеції, їда зіпсована. Тож нам приходиться постійно працювати над собою  перечитуючи слова  С. Далі: «Не бійтеся досконалості. Вам її не досягти.»

.

.