7/10/2015

Застосовування ІКТ у педагогічні й діяльності

Використання комп'ютера та сучасних технологій дозволяє вдосконалити стиль та прийоми роботи викладача, урізноманітнити форми і методи, переклавши на технічні засоби навчання рутинні операції, і забезпечивши педагогу можливість творчого підходу до організації навчально-виховного процесу. Оскільки, навчально-пізнавальна діяльність значно інтенсифікується, учні встигають обробляти більшу кількість інформації, і, природно, при цьому виникають проблемні ситуації і запитання, що формує позитивну мотивацію до навчання.
Отож зрозуміло, що при використанні інформаційних технологій в навчально-виховному процесі роль викладача істотно змінюється. Однак, слід відзначити що комп'ютер ніколи не замінить особистісного спілкування вчителя з учнем.
Дана  тема широко висвітлюється у сучасній педагогічній та методичній літературі, аналіз якої дозволив виділити ключові питання:
-         Як змінюється роль викладача при використанні інформаційних технологій в навчально - виховному процесі;
-         Чи можуть гаджети  замінити особистісне спілкування вчителя та учня;
-         Чи можливо застосовуючи сучасні форми і методи навчання сформувати  учня нової формації.
Застосовування сучасних технологій, як педагогічних так й інформаційно-комунікативних, дозволяє підвищити ефективність навчання.


 1.1.     Особливості сучасного уроку

Подпись: Лише той Учитель, хто живе так, як навчає.
Г. Сковорода
Такі важливі компоненти навчально-виховного процесу, як з'ясування можливих навчальних проблем і питань, які виникають у ході навчання, ведення дискусій, заохочення міркувань, вибір необхідного рівня деталізації при поясненні матеріалу для різних учнів - найефективніше організовувати і проводити може вчитель, але більшого результату він досягне використовуючи комп'ютер для підтримки тих чи інших дій. Оскільки при використанні комп'ютерно-орієнтованих систем навчання навчально-пізнавальна діяльність значно інтенсифікується, учні встигають розв'язати значно більше різних задач, то, природно, при цьому виникає значно більше проблемних ситуацій і запитань, у з'ясуванні яких повинен брати участь учитель. Тому при використанні комп'ютерів в навчально-виховному процесі роль учителя не лише не зменшується, а значно зростає.
Розвиток комп'ютерної техніки, засобів телекомунікацій та відповідного програмного забезпечення дає можливість учителю використовувати нові форми навчання учнів: телекомунікаційні проекти, практикуми, бінарні уроки.
Міжпредметний характер змісту навчання інформатики дозволяє розглядати цю навчальну дисципліну не лише як ще один новий предмет у навчальному плані, а й як інтеграцію та узагальнення вже вивчених учнями основ наук.
Навчання учнів за умов систематичного доступу до комп'ютера, як правило, проходить при підвищеному емоційному стані учнів. Пояснюється це, зокрема, тим, що при правильному формулюванні завдань для виконання з використанням комп'ютера учні одержують наочні результати своєї роботи, що додає їм впевненості в своїх силах. У учня виникає природне прагнення поділитися своїми знаннями та результатами роботи зі своїми товаришами. Заняттям характерна більша, ніж на інших звичайних уроках, свобода спілкування учнів на уроці. На уроках створюється благодатний грунт для відтворення такої організації навчання і контролю знань, при якій заздалегідь найбільш успішно працюючі учні, що визначаються вчителем, виконують роль помічників учителя.
Чинник обміну знаннями, передавання знань від більш компетентних менш компетентним починає виступати як дієвий засіб підвищення ефективності навчально-виховного процесу. Така система стосунків згуртовує колектив у досягненні спільної навчальної мети. При цьому враховування особливостей змісту навчання дозволяє широко використовувати колективну та групову навчальну діяльність учнів, що має вагоме соціальне значення за умов створення та розвитку інформаційного суспільства.
Систематичне використання технічних засобів для розв'язування навчальних задач створює передумови для копіювання учнями дій педагога. Можливості використання локальної мережі надають викладачу можливість одночасної роботи із всіма учнями при збереженні принципу індивідуальності. Тому, принцип «виконуй як я» при збільшенні масштабів підготовки не втратив свого значення.
Різна базова підготовка учнів до сприймання матеріалу та різна освіченість учнів з предметної галузі призводить до того, що на уроках інформатики дидактичне завдання реалізації принципу диференціації та індивідуалізації навчання стає першочерговим.
Необхідність ефективного використання сучасних технологій для забезпечення гармонійного розвитку, навчання і виховання дітей, потребують від вчителя високої професійної компетентності.


1.2.         Форми і методи навчання
Професійно - технічна освіта має бути спрямована на забезпечення кожній молодій людині можливостей для всебічного розвитку, підвищення загально – культурного і професійного рівня, самоосвіти і самовиховання, вимагає суттєвого піднесення якості навчання і виховання молоді, підготовки її до самостійного трудового життя. Знання наших учнів мають бути такими, які б відкривали перед ними рівні можливості.
Ця вимога має реалізуватися і у вивченні не тільки інформатики, а всіх предметів, адже вміння використовувати можливості інформаційно-комунікаційних технологій – це невід’ємна складова частина професійної концепції майбутнього працівника будь – якої галузі господарства.
Завдання сучасної освіти полягає в тому, щоб забезпечити максимально сприятливі умови для розумового, морального, емоційного розвитку особистості, всебічного розкриття здібностей учнів та творчого мислення.
Українська освіта сьогодні стоїть на порозі значних зрушень у розвитку та запровадженні інноваційних технологій для покращення загальної якості освіти. Важливим напрямом розбудови для українських освітян є сфера інформаційної грамотності та запровадження ІКТ у всі освітні процеси, починаючи від процесу навчання до процесів управління освітою та моніторингу освітніх результатів.
 Серед останніх тенденцій у розвитку педагогічних технологій слід відмітити той факт, що ІКТ надають можливості для вчителя застосовувати в роботі так зване проблемно-орієнтоване або конструктивістське навчання. Воно передбачає навчання у насиченому інформаційному середовищі в індивідуальному ритмі кожного учня, здійснювати контроль успішності новими інтерактивними методами та тим самим урізноманітнити професійні педагогічні навички та форми роботи.
В час інформатизації суспільства використання традиційних форм і засобів недостатньо, тому, що інформатизація – процес змін змісту, методів та організаційних форм навчальної роботи в сучасних умовах розвитку навчальних закладів.
Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації, тому в останні роки комп'ютерна техніка й інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів.


1.3.          Комп’ютеризація процесу навчання

Дуже важливо навчальний процес організувати таким чином, щоб учень розумів, що завдання вирішує він, а не машина, що лише він несе відповідальність за наслідки прийнятого рішення. Учні втрачають інтерес до роботи, якщо результати їхньої праці не реалізуються в подальшому, тому необхідно використовувати виконану роботу на уроках у процесі створенні програмних продуктів або в розробленні методичних матеріалів.
Більш вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є комп'ютерна технологія. Комп'ютерні (нові інформаційні) технології навчання - це процес підготовки і передачі інформації, кого навчають, засобом здійснення яких є комп'ютер.
У даний час спостерігається збільшення впливу медіа-технологій на людину. Особливо це сильно діє на дитину, яка з більшим задоволенням подивиться телевізор, прочитає інформацію в Інтернеті, ніж прочитає книгу.
Але, сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити не тільки в навчальний процес, а й у життя учня нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно.
 Давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. З використанням комп'ютерних мереж і online засобів, є можливість отримувати і подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного.
Необхідно навчити кожного учня за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні потоки інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб учень активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити.
Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
Сучасний комп'ютер є для учня рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити, якого йому так часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює його професійний ріст і подальше освоєння комп'ютера; допомагає  краще розкрити здібності і знання учня, зрозуміти його.
Підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи, наприклад, можливості включення ігрового моменту (вирішиш вірно приклади - відкриєш картинку). Комп'ютер дає вчителю нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання, не тільки силою уяви – а й розсовуючи стіни навчального кабінету за допомогою новітніх технологій. Тоді заняття викликає у учнів емоційний підйом, і підвищується мотивація до навчання навіть у невстигаючих учнів. Освоєння сучасних інформаційних технологій на уроках, оволодіння комп'ютерною грамотністю - можливість для учнів проявити свої творчі здібності
Але, поряд з плюсами, виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення.


1.4.         Урок у сучасних умовах
При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить складає план уроку виходячи з його мети, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.
Сучасному уроку властиво:
Ø  Принцип адаптивності: пристосування комп'ютера до індивідуальних особливостей дитини;
Ø  Керованість: у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу навчання;
Ø  Інтерактивність і діалоговий характер навчання: ІКТ мають здатність "відгукуватися" на дії учня і вчителя; "вступати" з ними в діалог, що і становить головну особливість методик комп'ютерного навчання;
Ø  Оптимальне поєднання індивідуальної та групової роботи;
Ø  Підтримання в учня стану психологічного комфорту при спілкуванні з комп'ютером.
Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання, при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролюванні рівня навчальних досягнень.
При проектуванні уроку вчитель може використовувати різні програмні продукти:
1. Мови програмування. За їх допомогою вчитель може скласти різні програмні продукти, які можна використовувати на різних етапах уроку, але їх застосування для викладача - предметника важко. Складання проекту за допомогою мови програмування вимагає спеціальних знань і навичок і великих трудовитрат.
2. Готові програмні продукти (енциклопедії, навчальні програми, прграми – тренажери, конструктори уроків, програми-тести, тощо), які можливо використати при підготовці та проведенні уроку. Вони  відкривають широкі можливості для створення та використання складного наочно-демонстраційного супроводу на уроці чи при виконанні лабораторної роботи. Крім того, при проведенні демонстрацій, експериментів, дослідів вчитель може перервати чи зупинити процес і повторити ту частину, яка погано засвоєна. Маніпулюючи доступними для зміни параметри фізичних величин, учень за реакцією моделюючої системи визначає діапазон їх допустимих змін і усвідомлює суть процесів, які здійснюються під його керівництвом. Імітаційно–моделюючі програми -дозволяють вивчати будь – який розділ на основі моделі. Тренувальні  або програми – тренажери розраховані на повторення і закріплення вивченого матеріалу. Діагностичні, контролюючі програми складають переважно на основі тестів, які призначені для діагностування, перевірки й оцінювання знань, умінь і навичок учнів.
3. Пакет Microsoft Office.
Ø   Текстовий редактор MS Word дозволяє підготувати роздатковий та дидактичний матеріал.
Ø   Електронні презентації дають можливість вчителю при мінімальній підготовці і незначних витратах часу підготувати наочність до уроку. Уроки, складені за допомогою PowerPoint видовищні і ефективні в роботі над інформацією. Робота з презентацією складається з двох етапів: створення та демонстрації. Слайди є складними об'єктами, які монтує користувач, їх демонструють на екрані монітора чи на великому екрані за допомогою спеціального обладнання. Презентації слугують для зацікавлення слухачів ілюстраціями і ефектами під час доповіді.
Ø   Бази даних – це джерела інформації з різних галузей знань, у яких за допомогою питань відшукують необхідні відповіді, наприклад, для пояснення математичних, біологічних, історичних понять і термінів. Система баз даних передбачає велику підготовчу роботу при складанні уроку, але в підсумку можна отримати ефективну і універсальну систему навчання та перевірки знань.
4.     Програми для мультимедіа. Вони допомогають глибше зрозуміти навчальний матеріал, що розглядався на уроці (відеоролики з відповідної теми можна переглядати стільки разів, скільки треба, зупиняючись на складних моментах). Програми дозволяють широко ілюструвати абстрактний теоретичний матеріал, подавати його в наочній формі (вбудовувати у відео-лекцію рухомі графіки, об’ємні фігури, анімацію, звукові ефекти тощо).
Розглянувши деякі аспекти сучаного уроку з використанням різноманітних технологічних засобів можна виділити переваги і недоліки їх використання в навчальному процесі.
Переваги використання ІКТ на уроках:
Ø Індивідуалізація навчання;
Ø Інтенсифікація самостійної роботи учнів;
Ø Зростання обсягу виконаних на уроці завдань;
Ø Збільшення кількості інформації.
Існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ:
Ø Відсутність комп'ютера в домашньому користуванні у багатьох учнів і вчителів,
Ø Час для самостійних занять у комп'ютерних кабінетах відведено далеко не у всіх навчальних закладах;
Ø При недостатній мотивації до роботи учні часто відволікаються на ігри, музику, перевірку характеристик ПК і т.п.;
Ø Існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративних методів.




ВИСНОВОК
Ефективність уроку у великій мірі залежить від уміння педагога методично грамотно використовувати форми і методи навчального заняття. Встановлено, що уроки з використанням сучасних технологій мають ряд переваг: індивідуалізація навчання, інтенсифікація самостійної роботи учнів, зростання обсягу виконаних на урок завдань, розширення інформаційних потоків при використанні Internet. Уроки з використанням педагогічних та технологічних інновацій ефективні, ефектніші, різноманітні, а головне - цікаві для учня.
Ці та інші методи забезпечують на уроці психологічний комфорт, створюють  передумови для виховання в учнів логічного мислення, творчі здібності, креативність. Інколи ми хочемо працювати по – новаторськи, але забуваємо про учня. Чи зможе він це осилити? А як йому допомогти, зацікавити?  Щоб  такі «забави» не перетворили урок на балаган необхідно сплановано вносити елементи новизни в хід уроку. Учням, звичайно, подобається щось нове, незвичайне. Хочеться створити на уроці атмосферу співпраці. Підготувати сучасний урок це виснажлива праця, мудрість педагога, пошук, експериментування.  Те, що підходить одним учням інші не хочуть, або не можуть сприймати. Завдання вчителя знайти «Золоту середину», гармонію. Всім відомо, що давши на 1 грам більше спеції, їда зіпсована. Тож нам приходиться постійно працювати над собою  перечитуючи слова  С. Далі: «Не бійтеся досконалості. Вам її не досягти.»



СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1)                 
Азбука уроку: планування, методика, технологія проведення аналізу. – Харків: Вид. група «Основа», 2006. – 144 с.
2)                 
Баженов В.А., Зайчик В.О., Лізунов П.П., Шишов О.В., Інформаційні технології в будівництві, підручник  - , “АРКА”, Київ, 2003 р.
3)                 
Беспалько В.П. Образование и обучение с участием компьютеров (педагогика третьего тысячелетия). – М.: Издательство Московского психолога
4)                 
Варзацька Л.О., Кратосюк Л.М. Інтегративні технології в системі особистісно зорієнтованої освіти. - Бібліотечка "Дивослова". - 2006. –
№ 4. - 5,2.
5)                 
Гуржій А.М., Поворозник Н.І., Самсонов В.В., Інформатика та інформаційні технології, “Компанія СМІТ”, Харків, 2003р.
6)                 
Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навч. посібник. - К.: Академвидав, 2004. - 352 с.
7)                 
Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби і технології: Колективна монографія /АПН України; Інститут засобів навчання. - К.: Атіка, 2005. - 252 с.
8)                 
Извозчикова В. А., Информатика в понятиях и терминах, Москва «Просвещение», 1991р.
9)                 
«Компьютер», журнали, №№ 7 — 10, 2004 р
10)            
Левин А.,  Самоучитель работы на компьютере, Питер 2001р.
11)            
Онищук В. А., Дидактика современной школы, підручник для вчителів – Київ 1987 р.
12)            
Островерхова Н.М. Аналіз уроку: концепції, методики, технології. – Київ: ІНКОС. – 2003. – 352 с.

13)            
Педагогічні інновації: ідеї, реалії перспективи: Зб. наук. праць /Ред. кол. Н.Ф.Федорова. - Вип. 9. - К.: Інститут реклами, 2006. - 8,0.
14)            
Професійно-технічна освіта: науково-методичні журнали Міністерства освіти і науки України, №№ 1 — 12, 2003 р.
15)            
Шестопалов Є.А., Інформатика 10 – 11 клас, Тернопіль, 1998 р.
16)            
Шост Д.М., TURBO PASCAL, “Навчальна книга - Богдан”, Тернопіль, 2003р.
17)            
18)            
19)            
Урок_інформатики._Типи_уроків._Вимоги_до_уроку_інформатики.
&oldid=29308
20)            









Комментариев нет:

Отправить комментарий